KD Střelnice Kino Vrchlabí Instagram Facebook

Program

Halíř trio

Datum čt 01. 02. 2024 Čas 19:00 Místo KONCERT Rezervace vstupenek Rezervace

Místo konání: Kulturní dům Střelnice

 

Koncert v rámci abonentní řady K - klasika Otty Singera, vrchlabského propagátora klasické hudby. 

 

Halíř trio vystoupí ve složení: 

Barbora K. Sejáková / klavír

Jana Podolská / violoncello

Eduardo Garcia Salas / housle

 

HALÍŘ TRIO

Hudební uskupení Halíř Trio vzniklo v roce 2016 s cílem představit osobnost českého houslového virtuosa Karla Halíře (Vrchlabí -1859 - Berlín -1909). Dalo by se říci, že Halíř byl, co se týče houslí a hudby, Leonardem da Vinci druhé poloviny XIX. století a počátku XX. století. Český houslista vynikal na velmi vysoké úrovni ve všech čtyřech nejdůležitějších aspektech, ve kterých se houslista může rozvíjet: jako sólista, komorní hráč, koncertní mistr a profesor. Po nečekaném úmrtí předního českého klavíristy Václava Máchy, tvoří Halíř Trio slovenská violoncellistka Jana Podolská, česká klavíristka Barbora K. Sejáková a Eduardo García Salas, španělský houslista usazený v Praze. Členové Halíř Tria jsou vítězi mezinárodních soutěží jako je Studentská soutěž slovenských konzervatoří, soutěž Karl-Bergemann v Hannoveru, European Music Prize Contest v Hannoveru, Dublinu, a dalších. Uskupení vystupovalo na festivalech v Castilla La Mancha, Juventudes Musicales de Mahón, Komorní hudební série v Cordobě, Metropole Theatre v Tarragoně, v Auditoriu Enrique Granados ve španělském městě Lleida, v divadle Teatro de títeres v Cádiz a v mnoha městech České republiky, Německa, Itálie atd. Česko- slovensko -španělské uskupení mělo vždy velmi dobré ohlasy kritiky: „Komorní soubor předvedl skvělý výkon, techniku a hudební interpretaci“, (Carmen Teixidor Lozano, Diari de Menorca, 11. srpna 2018). V létě roku 2017 nahrálo Halíř Trio své první CD: Granados – Dvořák, v Auditoriu Enrique Granadose v Lleidě (Španělsko) pro české vydavatelství ArcoDiva s distribucí vydavatelství Naxos. Kompaktní disk obsahuje Klavírní trio C Dur op. 50 Enrique Granadose a Klavírní trio f moll op. 65 Antonína Dvořáka. Tuto druhou skladbu, Klavírní trio f moll, lze považovat nejen za jeden z vrcholů Dvořákovy komorní tvorby, ale i za jedno z nejvýznamnějších děl svého žánru vůbec. Karel Halíř zahrál německou premiéru skladby v Mannheimu 2. prosince 1883. Album bylo představeno 5. dubna 2018 jako „CD dne“ na stanici Českého rozhlasu Vltava. Dalším plánovaným nahrávacím projektem Halíř Tria, opět s Arcodiva a Naxosem, je Trio a moll op. 17 Paula Juona, premiérované Karlem Halířem v roce 1902 a Klavírní trio a moll op. 50 P. I. Čajkovského, se kterým Halíř vystoupil v lednu 1888 v Lipsku za přítomnosti skladatele, jenž ve svém deníku poznamenal, že hudebníci vystoupili skvěle.

 

PROGRAM:

Josef Suk (1874-1935)

Elegie op. 23 (pod dojmem Zeyerova Vyšehradu)                                   

 

 Joaquin Turina (1882-1949)

Círculo, fantazie pro klavír, housle a violoncello op. 91                                  

1. Amanecer (Svítání)

2. Mediodía (Poledne)

3. Crepúsculo (Soumrak)

 

 Antonín Dvořák (1841-1904)

Klavírní trio č. 4 e moll op. 90 « Dumky »                                                       

Lento maestoso – Allegro quasi doppio movimento

Poco adagio – Vivace non troppo

Andante – Vivace non troppo

Andante moderato (quasi tempo di marcia) – Allegretto scherzando

Allegro – Meno mosso

Lento maestoso – Vivace

 

Vstupné: 250 Kč, studenti a senioři 200 Kč. 

Předplatitelé sk. K - klasika vstup zdarma

 

Karel Halíř (1.2. 1859 - 21.12. 1909)

Muž, po kterém se jmenuje vrchlabská základní umělecká škola, patřil ve své době mezi nejoceňovanější houslisty. Většinu kariéry koncertního mistra sice strávil v Německu, ale pocty a uznání získával po celém světě. Dnes bývá Karel Halíř většinou označován za zapomenutou legendu české houslové školy. Zajímavosti a klíčové okamžiky z jeho života se proto objevují pozvolna.

Karel Ignác Josef Halíř se narodil 1. února 1859 ve Vrchlabí do rodiny Václava a Josefy Halířových. Rodina Halířových byla velmi početná, narodilo se do ní celkem pět chlapců a čtyři dívky. Vysoká kojenecká úmrtnost té doby si však vyžádala své a čtyři z devíti dětí ve velmi raném věku zemřely. První hudební lekce malému Karlovi dával jeho otec Václav Halíř, který pracoval nejprve jako úředník městské rady a krátce po narození syna se stal pokladníkem v městské spořitelně. Ve volném čase se věnoval režii v místním hudebním spolku Liedertafel, a tak talentovanému Karlovi už v pěti letech umožnil první veřejné vystoupení. Bylo to právě se zmiňovaným spolkem v nedalekém Liberci. Chlapec zahrál skladbu od vídeňského skladatele českého původu Josefa Drechslera Der Bauer als Millionär.

Z Prahy ke globálnímu úspěchu

Klíčovým okamžikem v Karlově kariéře byl rok 1867. Ukončil svoji docházku na zdejší základní škole a přestěhoval se do Prahy, kde v osmi letech začal studovat konzervatoř. Byl natolik nadaný, že se dostal do třídy věhlasného profesora houslí Antonína Benewitze. Jako dvanáctiletý zkomponoval první vlastní skladbu – nazval ji Píseň beze slov a věnoval ji svému otci k svátku. Určená byla pro housle a klavír. Vydařené studium završil Halíř v červenci 1873 absolventským koncertem, konkrétně skladbou pro housle a orchestr op. 15 D dur italského skladatele Antonia Bazziniho. V následujících dnech vyšlo v novinách několik pochvalných recenzí. Jak se později ukázalo, nebylo to naposledy, kdy se o mistrovství vrchlabského rodáka psalo v superlativech. V následujících letech takových momentů přibývalo. A dokonce i v zahraničí.

Hned po pražských studiích se totiž Karel Halíř přestěhoval do Německa. V patnácti letech nastoupil na berlínskou hudební univerzitu. Stal se tam žákem slavného maďarského houslisty Josepha Joachima, což významně ovlivnilo jeho další kariéru. Od roku 1875 byl členem orchestru populárního německého dirigenta a skladatele Benjamina Bilse. Už o rok později účinkoval jako sólista při velkém koncertním turné v Německu a Rusku. První společné koncerty opět zaujaly tisk. Pochvalné recenze z berlínského tisku přebírala i česká média. Jak přibývalo pochval, hromadily se Halířovi nové koncertní příležitosti. A čím více hrál, tím se stával známějším. Kariéra koncertního mistra se rozjela naplno. Postupně přijal několik angažmá jako koncertní mistr, nejprve od roku 1879 v Königsbergu, o dva roky později v Mannheimu a od roku 1884 ve výmarském dvorním orchestru. V roce 1894 nastoupil do Královské dvorní opery v Berlíně.

Koncertoval po Evropě, kromě Berlína i v Paříži, Petrohradě a Moskvě. Podnikl také úspěšné turné po Spojených státech amerických, které se skládalo z 25 koncertů. V New Yorku oslnil publikum v Carnegie Hall. Zaujal mimo jiné provedením houslového koncertu D dur Ludwiga van Beethovena. New York Times o něm v listopadu 1896 napsaly: „Halířova interpretace byla jednou z nejzajímavějších a nejobdivuhodnějších houslových skladeb provedených v New Yorku.“

Pochvala od Čajkovského

Jako interpret proslul Halíř dokonalou technikou a stylovým přednesem. Například německou premiéru houslového koncertu D dur Petra Iljiče Čajkovského roku 1888 v Lipsku v podání Karla Halíře ocenil i autor skladby: „Tento umělec, nadaný darem vytvořit překrásný tón, vybavený vytříbenou technikou, vášní, energií a brilantností, se brzy dostane mezi nejlepší houslisty našeho věku,“ řekl Čajkovskij. Zajímavost se váže k berlínskému koncertu z října 1905. Halíř ho totiž odehrál na housle z dílny mistra Antonia Stradivariho – nástroj je proslavený po celém světě obdivuhodným, výjimečným zvukem. Na jedinečné, ale drahé stradivárky hrál také o několik let později v pražském Rudolfinu. Psal se rok 1908.

Karel Halíř se stal i populárním pedagogem. Učil například ve výmarské hudební škole, roku 1893 byl jmenován profesorem houslí na berlínské Vysoké hudební škole. Občas se uplatnil i jako skladatel. Napsal Houslový koncert D dur, kadenci pro houslový koncert D dur Johannese Brahmse, Wiegenlied pro housle a klavír či několik variací na téma Farandola de Arlésienne od Georga Bizeta. Přestože se do Vrchlabí natrvalo nevrátil, odehrál zde alespoň koncert. Uspořádal ho společně s manželkou Theresou a sestrou Berthou 13. října 1891 v sále hotelu Zum Schwan (dnešní hotel Labuť). Zazněly Árie Agáty z opery Čarostřelec C. M. Webera, Lisztova Rapsodie, Polonaise od Hanse Sitta a Sachsova píseň Geburtstagslied.

Karel Halíř zemřel náhle 21. prosince 1909 v Berlíně. Bylo mu pouhých 50 let. Kromě manželky po sobě zanechal dva potomky – syna Waltera a dceru Eva Theresu. Je pohřben na hřbitově ve Wilmersdorfu. Na počest významného houslového virtuosa a vrchlabského rodáka vznikla Společnost Karla Halíře. Pořádá koncerty, výstavy a přednášky.

Pavel Cajthaml / nové regiony

 

Partneři

Škoda Auto
Generální partner vrchlabského hudebního léta
Partner kultruního domu střelnice
Picasso ACR design Petr Šuba Pekviz Caffé Botta hudy.cz U Zvonu Picasso Jona drinks CAPARTI Srub pod Medvědínem ČEZ Ingtours ATL Elektro Kavárna 7 štítů profi-sklo.cz Light Guide Systems Česká spořitelna Kněžická chalupa