KD Střelnice Kino Vrchlabí Instagram Facebook

Program

Halíř trio

Datum út 01. 02. 2022 Čas 19:00 Místo KONCERT Rezervace vstupenek Rezervace

Místo konání: Střelnice VELKÝ SÁL

HALÍŘOVO TRIO

Jana Podolská, violoncello

Eduardo García Salas, housle

Václav Mácha, klavír

Koncert je zařazen do předplatiteské skupiny K - klasická hudba

Volné vstupenky v předprodeji.

 

HALÍŘOVO TRIO

Hudební uskupení Halířovo trio vzniklo v roce 2016 s cílem představit osobnost českého houslového virtuosa Karla Halíře (Vrchlabí 1859 – Berlín 1909). Dalo by se říci, že Halíř byl, co se týče houslí a hudby, Leonardem da Vinci druhé poloviny 19. století a počátku 20. století. Český houslista vynikal na velmi vysoké úrovni ve všech čtyřech nejdůležitějších aspektech, ve kterých se houslista může rozvíjet: jako sólista, komorní hráč, koncertní mistr a profesor.

Halířovo trio tvoří slovenská violoncellistka Jana Podolská, český klavírista Václav Mácha a Eduardo García Salas, španělský houslista usazený v Praze. Členové Halíř Tria jsou vítězi mezinárodních soutěží jako je Studentská soutěž slovenských konzervatoří, soutěž Karl-Bergemann v Hannoveru, European Music Prize Contest v Hannoveru, Dublinu, a dalších. Uskupení vystupovalo na festivalech v Castilla La Mancha, Juventudes Musicales de Mahón, Komorní hudební série v Cordobě, Metropole Theatre v Tarragoně, v Auditoriu Enrique Granados ve španělském městě Lleida a v mnoha městech České republiky, Německa, Itálie atd. Česko- slovensko -španělské uskupení mělo vždy velmi dobré ohlasy kritiky: „Komorní soubor předvedl skvělý výkon, techniku a hudební interpretaci“, (Carmen Teixidor Lozano, Diari de Menorca, 11. srpna 2018).

V létě roku 2017 nahrálo Halíř Trio své první CD: Granados - Dvořák, v Auditoriu Enrique Granadose v Lleidě (Španělsko) pro české vydavatelství ArcoDiva s distribucí vydavatelství Naxos. Kompaktní disk obsahuje Klavírní trio C Dur op. 50 Enrique Granadose a Klavírní trio f moll op. 65 Antonína Dvořáka. Tuto druhou skladbu, Klavírní trio f moll, lze považovat nejen za jeden z vrcholů Dvořákovy komorní tvorby, ale i za jedno z nejvýznamnějších děl svého žánru vůbec. Halíř hrál německou premiéru v Mannheimu 2. prosince 1883. Album bylo představeno 5. dubna 2018 jako „CD dne“ na stanici Českého rozhlasu Vltava.

Dalším plánovaným nahrávacím projektem Halíř Tria, opět s Arcodiva a Naxosem, je Trio a moll op. 17 Paula Juona, premiérované Halířem v roce 1902 a Klavírní trio a moll op. 50 P. I. Čajkovského, se kterým Halíř vystoupil v lednu 1888 v Lipsku za přítomnosti skladatele, jenž ve svém deníku poznamenal, že hudebníci vystoupili skvěle.

 

PROGRAM

Pavel Vranický (1756-1808)

Klavírní Trio C dur, op. 32 č.2                                                     

Adagio. Allegro assai

Adagio

Allegro molto

 

Claude Debussy (1862-1918)

Klavírní Trio G dur                                                

Andantino con moto allegro

Scherzo – Intermezzo. Moderato con allegro

Andante espressivo

Finale. Appassionato

 

Pedro Pardo (1974)

Klavírní Trio č. 1                                                                 

Allegro tonal

Diatònic

Allegro con brio cromàtic

 

Pár slov o programu...

Claude Debussy napsal své první trio v roce 1880 v italském městě Fiesole u Florencie. Tehdy tam byl i učitelem klavíru dětí ruské hraběnky Naděždy von Meck, se kterou také hrál čtyřruční klavírní díla. V jejím domě byla provedena díla Schuberta a Beethovena, která hráli polský houslista Wladyslaw Pachulski, ruský violoncellista Danilchenko a Claude Debussy.

Tyto hudební večery jistě vedly Debussyho k napsání klavírního tria v září 1880. Po jeho provedení se hraběnka von Meck rozhodla poprosit Čajkovského, aby složil klavírní trio.

V dopise ze 24. října 1880 ruský skladatel hraběnce vysvětluje:

 

„... Ptáte se mě, proč nepíšu trio? Promiňte, přítelkyně! Moc rád bych Vám vyhověl, ale je to nad mé síly. Faktem je, že moje akustické myšlenky nemohou obstát před pouhou kombinací klavíru s houslemi nebo violoncellem sólo. Zdá se, že tyto zvuky se navzájem odpuzují a ujišťuji vás, že jsou to pro mě muka poslouchat nějaké trio nebo sonáty pro housle a cello ...

... Jak nepřirozená je kombinace těchto tří charakterů, jako jsou housle, violoncello a klavír? V tomto případě se ztrácí hodnota každého z nich. Zpěvný zvuk a magicky teplé housle a violoncello se najednou zdají být vedle krále nástrojů neúplné a druhý se snaží marně dokázat, že také umí zpívat jako jeho protivníci ...

... Ale rád bych Vás potěšil a napsal trio! Samozřejmě jsem připraven začít pracovat hned, ale nelíbilo by se Vám takové dílo, pokud by mu chyběla upřímná inspirace. Přesně ta poslední věc není možná, když při přemýšlení o zvučnosti tria zažívám pocit

čistě fyzicky nepříjemný.“

 

Toto dílo mimo Rusko premiéroval Karel Halíř v Lipsku 6. ledna 1888, za přítomnosti ruského skladatele.

Rukopis Debussyho díla zůstal neznámý až do roku 1982, kdy byl objeven v odkazech francouzského pianisty Maurice Dumesnila, jenž byl jeho studentem.

Halířův vztah k francouzské hudbě měl jistý význam, protože v roce 1880 byl Karel Halíř koncertním mistrem orchestru ruského barona von Dervies ve francouzském městě Nice a ve švýcarském městě Lugano. Navíc v roce 1881 uvedl Halíř českou premiéru španělské symfonie Edouarda Lala v Praze. Z vysvědčení základní školy ve Vrchlabí, v Halířově rodném městě, víme, že studoval francouzštinu s vybornými známkami. Dne 9. května 1877 brémské noviny informovaly, že Halíř odehrál nový houslový koncert Camille Saint-Saënse, který v té době ještě nebyl publikován.

 

Klavírní trio č. 1 katalánského skladatele z Lleidy Pedra Pardo je umělcovým prvním průnikem do světa klasického tria. Po několika komorních skladbách jako např. Humoresque pro housle, klarinet a klavír nebo Trio sonáta pro klarinet, kontrabas a klavír, vstoupil Pardo do nejklasičtějšího hudebního uskupení, s velkou poctou této formě. Skladba je rozdělena do tří vět. První, tvořena na základě tónové stupnice, detailně sleduje klasickou sonátovou formu s houslemi a violoncellem, odvíjí kontrapunkt doprovázený velmi charakteristickým rytmem klavíru. Druhá věta, pomalá a nenucená, má tu zvláštnost, že prochází pouze bílými klávesami klavíru a dává vzniknout diatonické větě, která kontrastuje se závěrečným rondem, s chromatickým charakterem a rychlým tempem. To vše s malým námětem, který působí jako leitmotiv, a jenž prochází všemi třemi větami, dodávávající celému dílu celistvost. Interpretací děl soudobých skladatelů vzdává Halířovo trio hold samotnému Karlu Halířovi, který premiéroval díla svých současníků, skladatelů jako Sibelius, Čajkovskij, Bruch, Dvořák, Richard Strauss a dalších.

Text: Eduardo García Salas

Partneři

Škoda Auto
Generální partner vrchlabského hudebního léta
Partner kultruního domu střelnice
Picasso ACR design Petr Šuba Pekviz Caffé Botta hudy.cz U Zvonu Picasso Jona drinks CAPARTI Srub pod Medvědínem ČEZ Ingtours ATL Elektro Kavárna 7 štítů profi-sklo.cz Light Guide Systems Česká spořitelna Kněžická chalupa