KD Střelnice Kino Vrchlabí Instagram Facebook

Program

Jiří Sycha / housle a Filip Dvořák / cembalo

Datum ne 21. 07. 2019 Čas 19:00 Místo Klášter

XXIV. VRCHLABSKÉ HUDEBNÍ LÉTO

GENERÁLNÍ PARTNER 

 

Jiří Sycha / housle a Filip Dvořák / cembalo

Stopy folklóru v barokní hudbě

 

Vstupné: 150 Kč (senioři a studenti 100 Kč)

Děti do 15 let zdarma.

PRODEJ VSTUPENEK V DEN KONÁNÍ KONCERTU - NEČÍSLOVANÝ SÁL!

 

STOPY FOLKLÓRU v barokní hudbě lze najít v řadě skladeb známých i neznámých skladatelů. Za všechny uvedu v 18. století velmi populárního G. Ph. Telemanna. Ten uměl lidově znějícími melodiemi a zemitými rytmy pořádně okořenit jinak tradičně komponované kusy. A Telemann rozhodně nebyl jediný, koho lidové motivy inspirovaly a kdo se nezdráhal je zakomponovat do své hudby. Nevyhýbali se tomu ani ti největší skladatelé (např. J. Haydn) a platí to dodnes.

program:

  1. G. F. Händel – Sonáta F-dur (Adagio – Allegro)
  2. N. Matteis – Aria Amorosa and Ground
  3. Skotské barokní melodie (Braes of Ballandine – Killicrankie – Johnny Cope)
  4. H. Eccles – Ground (variace)
  5. H. Purcell – Ground (cembalo sólo)
  6. T. O´Carolan – Irské barokní melodie (Carolan´s Cup – Sheebeh and Sheemore – All alive – Sackow´s Jig)
  7. J. Sycha – Splašený beran
  8. Anonymní uherské melodie ze 17. a 18. st.

     Mimořádně zajímavá hudba s lidovými prvky vznikala v 17. a 18. století především v anglickém království, kde lze speciálně skotský či irský folklórní element vystopovat v řadě skladeb vydaných v Londýně (např. v díle oblíbeného houslisty N. Matteise nebo H. Ecclese). V mnoha skladbách se nějakým způsobem napodobují skotské dudy a jejich technika hry a zdobení (věty nesou většinou  označení Alla Hornpipe). Mimořádně lidově zní skladby skotského houslisty N. Gowa, který dudácký styl hry skvělým způsobem aplikoval na housle.  V jiných kusech zase cítíme vliv irské harfové a flétnové hudby pouliční a hospodské. Většinu autorů takové kdysi “populární“ hudby ze 17. století dnes už neznáme jménem, upadli totiž v zapomnění. Výjimku tvoří ale například irský harfista T. O´Carolan, jehož skladbiček se dochovalo kolem 200. Jedná se vesměs o jednoduché melodie bez Bassa continua, které lze odpovídajícím způsobem doplnit o harmonický doprovod. Dají se dobře hrát především na housle nebo flétnu. O´Carolan byl ve své době považován za posledního žijícího irského “barda“ a jako slepec se živil pouličním hraním na harfu a vyprávěním starých příběhů a básní. Jeho hudba zní více jako folklór než jako klasické baroko. Některé jeho motivy byly tak oblíbené, že zlidověly (podobně jako v Čechách některé písně Michnovy), a lze je zaslechnout v interpretaci irských folklórních či folkových skupin při hospodských produkcích. Často jsou také interpretovány v harfových souborech.

     Lidově znějících melodií, které vznikly v době baroka, se dochovaly v Irsku, Skotsku a jinde celá řada a často byly sesbírány a tiskem vydány až začátkem 19. století (podobně jako v Čechách a na Moravě lidové písně). Obsáhlé sbírky především tanečních melodií ze 17. a 18. století máme dochovány z oblasti bývalého Rakousko – Uherska. Jedná se o tzv. Kodexy (několik významných se  dochovalo na území dnešního Slovenska), za všechny uvádím např. Melodiarium A. Szirmay – Keczer. Některé z motivů těchto starých sbírek se dodnes v nějaké podobě hrají k tanci v Maďarsku nebo rumunské Transylvánii, a jelikož pár těchto melodií je dokonce součástí tištěných maďarských škol na cimbál, pronikly až k našim učitelům cimbálu na Moravu a jsou v jejich podání tu a tam někde slyšet.

      Mimořádně zajímavou kapitolu ohledně hledání STOP FOLKLÓRU v barokní hudbě tvoří ještě tvorba ovlivněná folklórem jihoamerickým (především peruánským a bolivijským, popř. kečuánským). Skutečně se dochovala řada skladeb z období, kdy jezuitští kněží a skladatelé působili v této daleké oblasti. Tato hudba však není zahrnuta do dnešního programu, protože by si zasloužila samostatnou koncertní dramaturgii.

Celkový přehledfestivalu zde

Partneři

Škoda Auto
Generální partner vrchlabského hudebního léta
Partner kultruního domu střelnice
Picasso ACR design Petr Šuba Pekviz Caffé Botta hudy.cz U Zvonu Picasso Jona drinks CAPARTI Srub pod Medvědínem ČEZ Ingtours ATL Elektro Kavárna 7 štítů profi-sklo.cz Light Guide Systems Česká spořitelna Kněžická chalupa