KD Střelnice Kino Vrchlabí Instagram Facebook

Program

Mistrovská lekce

Datum so 03. 12. 2022 Čas 19:00 Místo DIVADLO DX Rezervace vstupenek Rezervace

Místo konání: Střelnice VELKÝ SÁL

/Městské divadlo Mladá Boleslav/ 

Širší nominace na cenu Thálie pro Dagmar Peckovou

 

Partner inscenace: 

 

Výjimečná žena. Výjimečná umělkyně. Operní diva, která zažila úplný vrchol i pád až na dno. Maria Callas.

Výjimečná žena. Výjimečná umělkyně. Operní diva, která zažila úplný vrchol i pád až na dno. Dagmar Pecková.

Přijďte na hodinu zpěvu a života, kde ve své velké činoherní premiéře vystoupí Dagmar Pecková v roli Marii Callas. Spojení, které poodhrne oponu světa opery.

  • Maria Callas:

Dagmar Pecková

  • Sophie de Palma:

Malvína Pachlová j. h. / Jarmila Vlčková j. h.

  • Sharon Grahamová:

Veronika Bajerová

  • Anthony Candolino:

Petr Mikeska

  • Pianista:

Zdeněk Dočekal j. h.

  • Technik:

Matěj Vejdělek / Ivo Theimer

 

VSTUPNÉ: 280 - 420 KČ / sleva 10% pro seniory a studenty

Předplatitelé skupiny DX vstup zdarma.

Terrence McNally napsal v roce 1995 hru Mistrovská lekce, kterou věnoval světové sopranistce Marii Callas. Ta během veřejné mistrovské lekce obhajuje klady a zápory operního zpěvu, odhaluje své životní peripetie. Na česká jeviště ji přivedla Eliška Balzerová do Violy Praha roku 1997 pod režijní taktovkou Jany Kališové.
Umělecký šéf a režisér inscenace Petr Mikeska oslovil pro roli Marie Callas mezzosopranistku Dagmar Peckovou.

Na povrch by se mohly drát pochyby, zda to nebyl příliš velký risk svěřit tak významnou postavu operní sólistce debutující v činoherní roli, ale všichni škarohlídi se mohou na výkon Peckové přijet podívat. Věřím, že dojdou ke stejnému závěru - Dagmar Pecková je přesvědčivá a hlavně autentická. Callas & Pecková doslova splývají. Dramatický text je podtržený osobním prožitkem. O ztvárnění pěveckých rolí mluví Callas & Pecková s niterním prožitkem. Divák nemá čas vydechnout. Postupně všichni v hledišti doslova hltají každé slovo, případně každý tón.
Režisér Petr Mikeska podtrhl vyvěrající energii zkušené sólistky protikladem prostého jevištního technika (Matěj Vejdělek). Přináší židli a následně polštář s tím, že patetičnost Callas bortí pohledem na divadelní svět svou hrubostí a neomaleností. Tento kontrast plně funguje a není jen prvoplánový. Naopak vyzdvihuje vnitřní sílu a pokoru Callas.

Dagmar Pecková je energická. Její příchod na veřejnou mistrovskou lekci přes hlediště divadla představuje hurikán. Energii, životní esprit, gejzír šíří kolem sebe. Ta touha vyjít se svým nitrem ven, podělit se o všechny zatáčky cest, které vedou k pravdivému ztvárnění pěvecké role, kde to není jen o výrazu, pochopení souvislostí, vnějších reáliích, ale zejména o vnitřních pochodech dané postavy. To vše má kromě pohybu na jevišti a využití prostoru, kostýmu a rekvizity na svědomí ještě pěvecký výkon. A upřímně: rytmus, síla hlasu, intonační přesnost, napojení na kolegy a kolegyně, pokud se jedná o duet či další zpívání se sborem apod. Dagmar Pecková autenticky spojuje McNallův text s vlastní zkušeností. Podobně jako Callas i ona má za sebou světová jeviště, která svým geniem loci umocňují interpretační zodpovědnost. Kdo je tedy na jevišti? Pecková nebo Callas? A není to jedno? Obě zpěvačky jsou ikony své doby. Každá z nich ztvárnila určitý operní rejstřík titulů a postav. Každá je svá a osobitá.

Opomenout nelze ani kontrast frekvententantů mistrovské lekce. Sophie de Plama (Malvína Pachlová), Sharon Grahamová (Veronika Bajerová) a Anthony Candolino (Petr Mikeska). Všichni tři jsou činoherci, nedisponují školenými operními hlasy. Toto není na škodu. Díky svému přístupu ke zpěvu, k osobité motivaci být zpěvačkou nebo zpěvákem jsou s Callas v určitém duelu. Díky tomuto souboji, který je většinou postavený na mladické nezkušenosti, někdy až neurvalosti má divák možnost pronikat do větších hloubek operního zpěvu. Pecková dokáže z jejich neomalenosti těžit. Čerpá ze svého daru klaunství. Možná její reakce vůči frekventantům mohou prvoplánově vyznívat brutálně, ale nejedná se o přímočaré objasnění? Pecková nalévá čistého vína bez skrupulí. Přetavuje vážnost výuky do komediálních skečů. Vždyť si o to ti studenti sami říkají.

Mistrovská lekce v Mladé Boleslavi je svěží a pravdivá.
Dagmar Pecková obstála na výbornou. Potvrdila svůj celoživotní kredit: všechny role stavěla na autentickém prožitku. A to vše s výbornou podporou žáků: Malvíny Pachlové, Veroniky Bajerové a Petra Mikesky. Režisér Petr Mikeska zvládl nejen roli frekventanta, ale zejména režiséra, který díky projekci zavedl diváky do milánského operního domu La Scala. Nabídl díky operním áriím nevšední prožitek.
Inscenace Mistrovská lekce v Městském divadle Mladá Boleslav je skutečně unikátní událostí.

 

 

 

„Jenom kolik textu musela zvládnout a pracuje s řečí naprosto přirozeně, po svém, prostě jak Peckové, s prominutím, zobák narostl, přitom s promyšleným způsobem sdělení a technicky brilantně. Už to je „mistrovská lekce“, protože hrát bulvární konverzačku patří k nejobtížnějším disciplínám. Postavu má Pecková dokonale vystavěnou i pohybově a gesticky, nepřehrává a vede publikum jako na provázku přesně tam, kam zrovna potřebuje.“

Josef Herman, Divadelní noviny

 

„Nehraje Callas, ona s Callas splývá.“

Pavel Širmer, i-divadlo

 

„Dagmar Pecková svým osobnostním vkladem i herectvím udělala z McNallyho textu jedinečnou událost.“

Radmila Hrdinová, Právo

 

 

„Mistrovská lekce v Mladé Boleslavi je svěží a pravdivá.
Dagmar Pecková obstála na výbornou. Potvrdila svůj celoživotní kredit: všechny role stavěla na autentickém prožitku.“

 

 

Širší nominace na cenu Thálie pro Dagmar Peckovou

 

Mladoboleslavské divadlo se opět může „pyšnit“ širší nominací na cenu Thálie, která tentokrát putovala k operní pěvkyni Dagmar Peckové za její ztvárnění neméně věhlasné operní divy Marie Callas v inscenaci Terrence McNallyho Mistrovská lekce.

 

Titul režíroval umělecký šéf mladoboleslavského divadla Petr Mikeska.

 

Tentokrát jde sice jen o nominaci širší, nicméně slovíčko “jen” můžeme s klidnou hlavou nechat v uvozovkách. Už jen samotný fakt, že se do jakékoli nominace na nejlepší ženský herecký výkon v oboru činohra dostala herečka operní, považujeme za obrovský úspěch. Tyto dva světy jsou od sebe totiž vzdálené zhruba stejně jako hokej a krasobruslení. Ano, obojí se odehrává na ledové ploše a za obojí se dají získat medaile. Přesto je obojí samozřejmě naprosto odlišná disciplína.

 

 I když cena nakonec putovala jinam, už samotnou nominaci považujeme za velmi prestižní záležitost a jsme hrdí, že naše divadlo opět dokazuje svou vysokou uměleckou úroveň.

 

„V Mistrovské lekci se Dagmar Pecková utkala s velkou činoherní rolí, i když jí tak blízký operní svět docela neopustila. Ztvárnila totiž Marii Callas, super star hudebního nebe s komplikovaným životním osudem. A udělala to dokonale. Vybavila tuto postavu charismatem, sebeironií i brilantní technikou. Nikde nepřehrává, je naprosto autentická a živě navazuje kontakt s divákem. Je to velký výkon a dokazuje, že Pecková je nejen skvělou zpěvačkou, ale také suverénní herečkou“

 

Pokud jste Mistrovskou lekci ještě neviděli, máte jedinečnou možnost to napravit už 4. nebo 28. listopadu. Nenechte si tento výsostný umělecký zážitek ujít!

 

 

Partneři

Škoda Auto
Generální partner vrchlabského hudebního léta
Partner kultruního domu střelnice
Picasso ACR design Petr Šuba Pekviz Caffé Botta hudy.cz U Zvonu Picasso Jona drinks CAPARTI Srub pod Medvědínem ČEZ Ingtours ATL Elektro Kavárna 7 štítů profi-sklo.cz Light Guide Systems Česká spořitelna Kněžická chalupa